Hoe verkoop ik die woningen snel(ler)?

Deze vraag werd me gesteld voor een nieuwbouwproject in Amsterdam.
Voorlopig ontwerp, definitief ontwerp, bestemmingsplan vaststellen. Voordat de eerste paal de grond in gaat bij een nieuwbouwproject ben je als woningcorporatie of projectontwikkelaar jaren bezig. Trage processen en veel overleggen. En als je je huiswerk niet goed doet, dan mag je terug naar huis en vertraagt je project.

Communicatie

De vraag is natuurlijk waarom duurt het zo lang en waarom vertragen projecten zo makkelijk? Sleutelwoord is ‘communicatie'. ‘Het ligt aan de communicatie, dat het zo moeizaam gaat!’. In veel gevallen klopt dat ook.

15 Jaar geleden leerde ik hoe je bij een project 'stakeholders' benoemd en hoe zij denken over een project: negatief, positief, weet niet. En wat is hun invloed op een project? Ik leerde hoe een krachtenveldanalyse en de acties die daarbij horen ook echt werken. Als je op tijd weet hoe betrokkenen over een project denken, kun je vooraf actief en bewust communiceren en in gesprek gaan.

Het kan zo maar gebeuren dat omwonenden bij een nieuwbouwproject minder licht in huis hebben omdat ze een hoog appartementencomplex in de achtertuin krijgen. Zeg nou zelf: wat zou jij daar van vinden?

Co-creatie

Voor dit project pasten we de krachtenveldanalyse toe en kozen een strategie: co-creatie: samen doen. We organiseerden twee informatieavonden. Er kwam een grote groep met potentiële kopers en omwonenden. Ze kregen de kans om alles te zeggen en hun ideeën mee te brengen, op te plakken en met elkaar een discussie te voeren. En die was niet mals, daar heb ik persoonlijk erg van genoten.
We hebben geluisterd naar de bezwaren en hebben daar iets mee gedaan.

En toen kwam de inspraakbijeenkomst. Die vond ik spannend. Hebben we wel goed geluisterd, gecommuniceerd en hebben we alles in het werk gesteld? Ikzelf kon achteraf ècht niet geloven dat de bijeenkomst minder dan een uur heeft geduurd.

Wat heb je nodig?

  1. Een projectleider die bereid is om te communiceren en zich open te stellen voor bezwaren.
  2. Een projectteam dat bereid is om te communiceren.
  3. Een krachtenveldanalyse die je samen maakt met je projectteam. Iedereen communiceert, ook de leden van je projectteam.
  4. Communicatie. Wie communiceert met wie, hoe en wanneer. En vergeet vooral je interne communicatie niet.
  5. Een strategie: geen discussie mogelijk, beetje discussie mogelijk, veel ruimte voor discussie. Is er geen discussie mogelijk? Nodig dan niemand uit, dan krijgen mensen namelijk verwachtingen.

En hoe is het nu met het project?
Kijk op www.wienerenco.nl

Write a comment

  • Required fields are marked with *.

If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.